رسول خدا(ص) است که فرمود: «صوموا تصحوا»[۲] (روزه بگیرید تا سالم بمانید.)
ج. تمرین تقوا
سومین حکمت مهم روزهداری، ممارست و تمرین «پرهیزکاری» است. مسلمان با تمرین یکماهه خود در ماه مبارک، از ارضای تمایلات نفسانی خودداری میکند تا به نفس خویش بقبولاند که توانایی ایستادگی در برابر کارهای ناروا را دارد، به عنوان نمونه، روزهدار با نخوردن غذای حلال خود، تمرین میکند که به اموال دیگران دستدرازی نکند. با نرفتن نزد همسر خویش، درک میکند که به ناموس دیگران نباید چشم طمع دوخت.
با بستن زبان از دروغ برخدا و پیامبر(ص) یاد میگیرد که هر کلامی را بر زبانش جاری نکند.
مسأله تمرین تقوا و افزایش درجه آن را به قرآن در آیه «روزه» بصراحت بیان کرده، پس از بیان وجوب روزه فرموده است: «لعلکم تتقون»[۳] (شاید شما تقوا پیشه کنید.)
د. کم شدن فاصله فقیر و غنی
احساس نیاز و نداری و چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی و محرومیت، حکمت دیگر روزه است. به این معنا که ثروتمندان مسلمان در طول سال، از نعمت و رفاه برخوردارند و هر زمان، هر چه اراده کنند، در اختیارشان قرار میگیرد، دیگر چگونه به یاد محرومان باشند؟ و از کجا بفهمند که «گرسنگی» چه دردی است؟ آنان باید یک ماه با گرسنگی و تشنگی دمساز شوند تا طعم تلخ آن را بچشند و دل رفاهزده آنان قدری به حال محرمان بسوزد.
از امام حسین(ع) پرسیدند: چرا خدا روزه را واجب کرده است؟ فرمود: «لیجد الغنی مس الجوع فیعود بالفضل علی المسکین»[۴] (تا توانمند گرسنگی را لمس کند و مازاد بر نیاز را بر مستمند باز گرداند.)
۵- یادآوری آخرت
آخرین حکمتی که در اینجا به آن میپردازیم به خاطر آوردن آخرت است. حضرت رضا(ع) طی گفتار متینی این پرسش را طرح میکند که: چرا فرمان روزهداری بر بندگان صادر شده است. آنگاه در پاسخ میفرماید: «لکی یعرفوا ألم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخره»[۵] (تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمد و بر بیچارگی سرای دیگر رهنمون کردند.)
از اینرو، پیامبر خدا(ص) در یکی از خطبههایی که در آستانه ماه مبارک رمضان ایراد کرد، فرمود: «... واذکروا بجوعکم وعطشکم فیه جوع یوم القیمه و عطشه...»[۶] (با گرسنگی و تشنگی تان دراین ماه گرسنگی و تشنگی روز قیامت رابه یاد آورید.)
مراتب روزهداری:
امیر مؤمنان، صلوات الله علیه، روزه را داری سه مرتبه دانسته و میفرماید: «صوم القلب خیر من صیام اللسان و صیام اللسان خیر من صیام البطن» [۷] (روزه دل بهتر از روزه زبان و روزه زبان برتر از روزه شکم است.)
ملا مهدی نراقی این مراتب را نامگذاری و در توضیح هر یک مینویسد:
۱- روزه عام که نگه داشتن شکم و شهوت است و فایده آن، رفع تکلیف و آزادی از دوزخ است.
۲- روزه خاص که بایستی علاوه بر مرتبه اول، چشم، گوش، زبان، دست، پا و دیگر جوارح را نیز از آلوده شدن به گناه حفظ کرد و ثوابهای وعده داده شده از سوی خدا (بیشتر) به چنین روزهای تعلق میگیرد.
۳- روزه خاص الخاص که در این مرحله، علاوه بر رعایت دو مرحله پیش، دل نیز از افکار دنیوی، اخلاق زشت و همت پست، روزه میگیرد و از غیر خدا بکلی گسسته میگردد.[۸]
آداب روزهداری
آیا تاکنون دیدهاید کسی در مجلس عزا و سوگواری، اشعار شاد و فرحزا بخواند و شاد و خندان باشد؟ یا دیدهاید شخصی با شال عزا در مجلس جشن و سرور شرکت کند و گریه کند؟
اگر پاسختان منفی است، دلیلتان چیست؟ شاید شما هم به این مطلب اذعان داشته باشید که شرکت در هر مجلسی تشریفات خاص خود را میطلبد.
حال، با توجه به اینکه «صائم» در مدت روزهداری، در حریم قدس الهی و ضیافت الله داخل میشود و از سوی پروردگار پذیرایی میشود. شایسته است آداب ویژه چنین محفلی را مراعات کند، تا بیشتر مورد لطف «صاحبخانه» قرار گیرد.
اینک از آن آداب:
الف. پرهیز از گناهان
هر گناهی، خشم و غصب الهی را بر میانگیزد ؛ اما در ماه مبارک رمضان، آلوده شدن به گناه، زشتی بیشتری دارد، بدین خاطر میهمان خدا نباید گرد آن بگردد.
روزی پیامبر(ص) پیرامون ماه مبارک رمضان سخن میگفت، امیر مؤمنان(ع) پرسید: ای رسول خدا ! برترین عمل دراین ماه چیست!
پیامبر(ص) پاسخ داد: پرهیز از هر چه خدا حرام کرده است.[۹]
با این وصف، بسیاری از روزهداران اگر دست از گناه نشویند، جز تشنگی و گرسنگی، طرفی نمیبندند. حضرت زهرا سلام الله علیها میفرماید: «ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره وجوارحه» [۱۰] (روزهداری که زبان، گوش، چشم و اعضا و جوارحش را (از گناه) حفظ نکند، با روزه خود چه میکند؟)
یعنی این روزه چه سودی برای او دارد؟
ب. انجام واجبات
دومین وظیفه میهمان خدا این است که بقیه دستورات الهی را نادیده نگیرد، که این خود، بزرگترین بیادبی در محضر ربوبی است و چنین میهمانی نزد ملکوتیان انگشتنما میشود.
به نظر شما آیا روزه داشتن و نماز نخواندن، روزه گرفتن و خمس ندادن، روزهداری و مردم آزاری و... با هم سازگاری دارد؟
ج. پرستش و نیایش
از دیگر آداب ماه خدا، نیایش و پرستش داوطلبانه است. فراوانی نمازها و دعاهای ماه رمضان، گویای اهمیت آن است. روزهدار با تشریفات ویژه به «ضیافت الله» دعوت شده و چه نیکوست که با هدیه گرانبهایی به محضر خدای سبحان شرفیاب گردد و زیباترین هدیه به پیشگاه الهی، ساییدن پیشانی به خاک و بالا بردن دست نیاز است.
د. تلاوت قرآن
ماه رمضان، بهار قرآن است، قرآن و رمضان پیوندی دیرینه دارند زیرا یکی از شبهای ماه مبارک رمضان، یعنی شب قدرظرفیت نزول قرآن را دارا بوده و سزاوار است که روزهدار، این پیوند را نگسلد و با ترتیل آیههای روحبخش قرآن، فضای ملکوتی ماه خدا را عطرآگین سازد که به گفته آورنده قرآن:
«من تلا فیه آیه من القرآن کان له مثل أجر من ختم القرآن فی غیره من الشهور»[۱۱] (کسی که یک آیه از قرآن را در ماه رمضان تلاوت کند، به اندازه اجر یک ختم قرآن در دیگر ماهها نصیبش میشود.)
۵. آداب دیگر
آنچه گفته شد، مهمترین آداب میهمانی خدا بود، به برخی دیگر فقط اشاره میکنیم: صدقه به فقرا و مستمندان، احترام به بزرگترها، مهربانی نسبت به کوچکترها، صله رحم، ترحم به یتیمان، توبه و استغفار، افطاری دادن، خوشخلقی، مدارا نسبت به زیردستان و... . [۱۲]
آثار ارزشمند روزهداری
ارزندهترین آثار هر عبادتی، همان اطاعت از دستور خداوند بزرگ است و آثار دیگر به دنبال آن نصیب شخص عابد میگردد. اما انسان روزهدار علاوه بر تمام آثار گرانبهایی که از این رهگذار به دست میآورد. مشمول لطف ویژه الهی میگردد. خداوند درباره آن چنین فرموده است: «الصوم لی و أنا أجزی به»[۱۳] (روزه برای من است و من به آن پاداش میدهم (من خود پاداش آن هستم)).
_________________________________
[۱] بحارالانوار، ج ۹۶، صفحه ۳۶۸
[۲] همان، صفحه ۲۵۵
[۳] بقره (۲)، آیه ۱۸۳
[۴] بحارالانوار، ج ۹۶، صفحه ۳۷۵
[۵] همان، صفحه ۳۹۶
[۶] همان، صفحه ۳۵۶
[۷] شرح غررالحکم، ج ۴، صفحه ۲۲۳
[۸] جامع السعادات، ج ۳، صفحه ۳۸۱، بیروت
[۹] بحارالانوار، ج ۹۶، صفحه ۳۵۸
[۱۰] همان، صفحه ۲۹۵
[۱۱] بحارالانوار،ج ۹۶، ص ۳۵۷
[۱۲] همان صص ۳۵۶، ۳۵۷
[۱۳] همان ص ۲۵۵
منبع: پایگاه اطلاعرسانی سبطین
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
درباره ما
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آرشیو
نظرسنجی
کلام خدا چطور است؟
آمار سایت
امکانات قرآنی ویژه
ادعیه و مناجات
تلاوت قرآن کریم به همراه
ترجمه فارسی و انگلیسی
********************
متن قرآن کریم به تفکیک
14 سوره و به همراه ترجمه
****************
برای بررسی آمار لغات
قرآن کریم کلیک نمایید